Hoe sluiten we steeds
weer aan op de wensen en
behoeften van burgers?

Dienstverlening

Inwoners en bedrijven verwachten steeds betere en snellere dienstverlening van gemeenten. Dit is iets waar gemeenten zelf ook naar streven. Het verbeteren van je dienstverlening is een continu proces. Hoeveel tijd en moeite wil je daarin investeren? En wat heb je nodig om je dienstverlening intern goed te organiseren?

Zaakgericht werken

Zaakgericht werken levert een grote bijdrage aan de modernisering en verbetering van de gemeentelijke informatiehuishouding, werkprocessen en dienstverlening. Staat de aanschaf van het eerste zaaksysteem op je agenda? Of ga je net als veel gemeenten aan de slag met een zaaksysteem van de tweede generatie? Onderzoek eerst goed welk zaaksysteem het beste past. En denk na over een adoptieprogramma voor de gebruikers. Want voor een succesvolle implementatie is meer nodig dan alleen een geslaagde technische oplevering.

Omni-channel

Inwoners en ondernemers willen steeds meer op hun eigen manier contact hebben met gemeenten. Dat vergt een omni-channel benadering in de vele afdelingen en systemen binnen een gemeentelijke organisatie. Een flinke opgave dus. De basis wordt al gelegd bij informatie-architectuurkeuzes en pakketselecties.

Toegankelijke informatie

De inwoner en ondernemer worden steeds mondiger en zijn door de toenemende toegankelijke informatie steeds meer inhoudelijk op de hoogte van de wet- en regelgeving die geldt. Door de komst van de Wet Openbare Overheid en de Omgevingswet wordt de informatiepositie van de inwoner gelijk aan die van de ambtenaar. Dat vraagt om een andere manier van communiceren en participeren.

Optimaal Digitaal

Naast de inzet van eigen kennis en ervaring bij het verbeteren van je dienstverlening, is het het luisteren naar tips van andere publieksprofessionals waardevol. Want waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden? Optimaal Digitaal verzamelt deze tips op hun website. Doel van deze community is door het delen van kennis en ervaring publieksprofessionals te ondersteunen bij het verbeteren van de dienstverlening. Daarbij wordt vooral gekeken hoe de burger centraal kan staan bij de digitalisering van diensten. 

Speel het spel Optimaal Digitaal

Om in spelvorm met de tips aan de slag te gaan, heeft Gebruiker Centraal het spel Optimaal Digitaal uitgebracht. Het spel bestaat uit kaarten met tips van de website. Door het spel tijdens een workshop te spelen, verzamel je samen met collega’s concrete actiepunten waarmee u de volgende dag al direct aan de slag kunt. Onze Quaranters zijn allemaal officieel spelleider van ‘Optimaal digitaal’.

Meer informatie?

René of één van zijn teamleden beantwoordt graag jouw vraag. Of laat een bericht achter in de chat.

Consultant
René Wanders
Mijn specialismen zijn e-dienstverlening en informatiemanagement. Ik word enthousiast van het optimaliseren van processen. Met mijn pragmatische en betrokken aanpak houd ik de vaart in het proces en de juiste doelstellingen in het oog. Ook denk ik mee over een passende aanpak met visie op de toekomst.
Pagina delen:

Samen gaan we aan de slag. Doe je mee?

WORKSHOP

Workshop Zaakgericht werken: doe de (online) serious game


De wil om ook op ‘afstand’ de dienstverlening naar burgers blijvend te verbeteren, vergroot de roep om moderne digitale middelen. Maar hoe zorg je voor een soepele live-gang van je zaaksysteem? Hoe gaat dat met het vele thuiswerken? En hoe maak je medewerkers enthousiast voor zaakgericht werken? Speel de serious game!