
voor op de opgaven
van morgen?
I&A organisatie op orde
De taken van I&A groeien niet alleen. Ze worden ook complexer. Het is daarom van belang om de organisatie op orde te krijgen. Wat houdt dat in? Een organisatie op orde is een organisatie met een duidelijke visie, met gestroomlijnde processen en afstemmingsmechanismen, medewerkers met de juiste competenties en kennis, en een organisatiecultuur die niet dwars ligt.
Moderniseer je functioneel beheer!
Organisaties worden steeds afhankelijker van ICT. Applicaties die ondersteunen bij het afhandelen van processen dienen steeds vaker 24/7, vanaf iedere (werk)plek veilig beschikbaar te zijn. De rol van de functioneel beheerder is hierdoor aan het veranderen. Deze rol wordt steeds belangrijker als brug richting de eindgebruiker, als volwaardig aanspreekpunt voor de leverancier en als spin in het dataweb van gekoppelde applicaties.
Professionaliseringsslag
Bij lokale overheden is de rol van functioneel beheerder vaak nog te beperkt ingevuld, zowel wat betreft kennis als wat betreft mankracht. Dit zorgt voor grote risico’s en kwetsbaarheden. Het is daarom van groot belang dat lokale overheden hun functioneel beheer professionaliseren.
I-governance en regieprocessen
De meeste gemeenten hebben flinke digitale ambities. Verdere digitalisering, meer participatie, datagedreven sturing, rpa, Common Ground, etc, etc. En door de opkomst van thuiswerken zijn die ambities zeker niet minder geworden. Helaas blijkt de realisatie van al die plannen vaak moeizaam te verlopen. Zijn de plannen te ambitieus? Zijn er te veel plannen? Zijn de condities binnen de organisaties niet goed op orde? Of is het een combinatie van deze factoren? I-governance helpt je meer grip op de digitale transformatie te krijgen.
Personeelsontwikkeling: de juiste kennis en vaardigheden
Meer en complexere taken voor I&A betekent ook dat de I&A-rollen flink gaan veranderen. Minder eigen beheer, meer regie bijvoorbeeld. Met een strategisch personeelsplan zorg je dat je in de toekomst niet alleen voldoende mensen in dienst hebt, maar ook dat ze over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Dit is een randvoorwaarde om de digitale transformatie van je organisatie in goede banen te leiden.
Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg
Ga over de I&A-transitie in gesprek met P&O. Kijk of je nu alvast vrijgekomen rollen anders wilt invullen. Zet de huidige I&A-gerelateerde rollen in je organisatie af tegen de rollen die je in de toekomst nodig hebt. Zo zie je welk gat je moet overbruggen. Ben je bezig of van plan een informatiebeleidsplan op te stellen? Vergeet dan niet de I&A-transitie daarin mee te nemen.
I&A samenwerking
Gaat jouw gemeente samenwerken op het gebied van kantoorautomatisering en ICT-infrastructuur? En misschien ook het applicatielandschap harmoniseren en het functioneel applicatiebeheer en gegevensbeheer centraliseren? Gaat het daarbij om een bestuurlijke of ambtelijke I&A-samenwerking? Vanuit een centrumgemeente, gastheerconstructie of een klassieke SSC? Welke vorm je ook kiest, door onze uitgebreide ervaring kennen wij de succes- en faalfactoren.
Lees hier de praktijkcasus Overbetuwe: Business- en applicatie-architectuur op basis van Common Ground
Informatiebeveiliging
Informatieveiligheid is onderdeel van ieders werk. Organisaties moeten de technische kant ervan goed regelen. Tegelijkertijd hebben ze als taak ervoor te zorgen dat medewerkers beschikken over de kennis en vaardigheden om op een veilige manier met gegevens om te gaan. Hierbij hoort ook het creëren van een alerte houding. Medewerkers bewust maken van de risico’s is extra belangrijk omdat je niet alles met techniek kunt regelen. Breng daarom je techniek en organisatie in balans!
"*" geeft vereiste velden aan
Klik hier voor meer informatie over het onderzoeksrapport informatiebeveiliging voor gemeenten.
Gemeentelijke fusie
Zowel bij een bestuurlijke als ambtelijke fusie moeten processen opnieuw worden vastgesteld en informatie opnieuw worden ontsloten. Dit is een complex veranderproces, waarvoor draagvlak nodig is. Een workshopaanpak benut de kracht en kennis binnen de deelnemende gemeenten optimaal. Het biedt een podium om in gesprek te gaan met bestuurders, applicatiebeheerder, medewerkers en medezeggenschapsorganen. Open en transparant wordt iedereen daarbij betrokken. Zo ontstaat een gezamenlijk beeld van het nieuwe samenwerkingsverband, waaraan mensen zich gecommitteerd voelen. Dit is de basis van een succesvolle start.
Digitale vaardigheden
Digitalisering van de samenleving. Interne en externe (keten)samenwerking. Opmars van datagedreven werken. Meer aandacht voor informatieveiligheid. Al deze trends stellen steeds meer eisen aan de digitale vaardigheden van medewerkers. Maar wat betekent digitaal vaardig zijn eigenlijk? En hoe help je medewerkers hun digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen?
Meer informatie?
Stel je vraag aan Wim, Klaas, Dennis of Menno. Of laat een bericht achter in de chat.