
GT Connect: ga goed voorbereid van start
In 2019 vond de aanbesteding voor GT Connect plaats. Het is een communicatieplatform in de cloud waarmee de afhandeling van spraakverkeer, inclusief dat van klantcontactcentra, wordt verzorgd. De aanbesteding is gewonnen door Atos en de eerste gemeenten zijn al live. Wil je weten waarmee jouw gemeente te maken krijgt als je met dit platform aan de slag gaat? We zetten drie uitdagingen voor je op een rij.
1. De inrichting van de werkplek
Kort samengevat vervangt u met GT Connect uw huidige telefooncentrale door een digitale telefooncentrale in de cloud. Daar bovenop heeft u als gemeente de keus om functionaliteiten voor extra communicatiekanalen af te nemen. Denk aan chat, video, presence en dergelijke. Voordat u kiest hoe u GT Connect gaat implementeren, is het verstandig na te denken wat u ermee wilt gaan doen. Wilt u uw huidige situatie vervangen zoals die nu is? Of ziet u GT Connect als een startpunt voor betere dienstverlening, communicatie en bereikbaarheid?
Klaar voor de toekomst?
Denk voordat u start met de implementatie van GT Connect en de ‘onboarding’ met Atos zeker goed na over hoe de werkplekken in uw organisatie er straks uit komen te zien. Het gaat hierbij om de fysieke werkplekken op kantoor, het KCC of thuis. Welke apparaten gebruiken medewerkers daar? Welke communicatiewensen horen daarbij? Bellen ze met een vaste telefoon, smartphone of via een headset en app op desktop, tablet of laptop?
2. Integratie met Office 365
De tweede uitdaging is de integratie met Office 365. Veel gemeenten werken met Office 365 of zijn van plan dat te gaan doen. Voor een deel overlappen de communicatiemogelijkheden daarvan met die van GT Connect. Beide bieden functionaliteit voor Unified Communications en Team Samenwerking. GT Connect kent hiervoor de applicatie Circuit; Office 365 heeft Teams en Skype for Business. Afhankelijk van uw licentiestructuur (E3 of E5) zijn er wel integratiemogelijkheden tussen de platforms. Over een volledige integratie zijn Microsoft en Atos in gesprek, maar dusver is het nog onduidelijk hoe die er uit gaat zien.
Circuit of Teams en Skype for business?
In de communicatie met de burger gaat het klantcontactcenter Circuit gebruiken. Dit omdat Office 365 hiervoor niet de juiste functionaliteit heeft. Voor interne communicatie heeft u echter de keuze. Welke interface stelt u aan medewerkers ter beschikking? Gaan ze via Circuit communiceren? Of gebruikt u voor intern contact Teams en Skype for Business?
3. Adoptie door medewerkers
Hoeveel aandacht u aan gebruikersadoptie moet besteden is afhankelijk van zowel uw huidige situatie als de abonnementsvorm die u afneemt binnen GT Connect. Als u Unified Communications en Team Samenwerking niet afneemt, verandert er voor de meeste medewerkers niet veel. Ze gaan ‘slechts’ op een andere manier bellen. Voor het klantcontactcenter verandert er echter in alle gevallen veel. Atos benadrukt dit ook bij de ‘onboarding’ en migratie.
Start op tijd
Wij adviseren u om al in een vroeg stadium met adoptie aan de slag te gaan. Breng in kaart hoe de werkprocessen en de werkplekken er nu uitzien. Kijk wat er precies gaat veranderen met GT Connect. Hoe ziet de werkplek er straks uit? Hoe richt u de verschillende communicatiekanalen optimaal in? Denk hier samen met de medewerkers van het klantcontactcenter over na. Start met de adoptie nog voordat u met ‘onboarding’ bij Atos begint. Dan bent u goed voorbereid.
Meer informatie?
Adrie beantwoordt graag jouw vraag en denkt met je mee. Of laat een bericht achter in de chat.