5 belangrijke stappen bij het testen van nieuwe applicaties

Quarant helpt gemeenten bij het implementeren van applicaties en ICT-systemen, van zaaksysteem tot social intranet. Belangrijk onderdeel van zo’n implementatie is het testen van de nieuwe software. In deze blog leggen we uit waarom dit zo belangrijk is. En hoe je de basis legt voor een effectief testtraject.

Datum
19 november 2018
Auteur
Job Coenen
Diensten
Implementatie & adoptie
Leestijd
4 min

Waarom is een applicatie testen belangrijk?

Een nieuwe applicatie testen is belangrijk omdat je wilt voorkomen dat je medewerkers gefrustreerd raken doordat een nieuwe applicatie technisch niet goed werkt, functioneel niet doet wat het zou moeten doen of dat ze er niet goed mee kunnen werken. Testen heeft daarmee drie doelen:

  1. Bugs en errors uit een applicatie halen.
  2. Kijken of een applicatie voldoet aan je wensen.
  3. Medewerkers vooraf kennis laten maken met een applicatie.

Testen is dus belangrijk. Maar hoe pak je dit aan? Met de volgende vijf stappen leg je de basis voor een effectief testtraject.

Stap 1: Stel een testcoördinator aan

De testcoördinator is het gezicht van het testtraject. Daarmee is het voor iedereen duidelijk wie ze kunnen aanspreken als ze vragen of opmerkingen hebben over het traject. De testcoördinator regelt verder praktische zaken als:

  • voorbereiden testscenario’s
  • werven testers
  • begeleiden van testsessies
  • verwerken van testbevindingen uit de testsessies
  • bijdragen aan het oplossen van testbevindingen en terugkoppeling van die oplossingen naar medewerkers.

Stap 2: Werf testers

Applicaties worden doorgaans technisch en functioneel getest. Voor de technische test zijn ICT’ers of applicatiebeheerders nodig. Voor de functionele test kun je het beste medewerkers inzetten die daadwerkelijk met de applicatie gaan werken (key-users). Het is belangrijk om deze groep te betrekken, omdat alleen zij echt kunnen beoordelen of het systeem goed aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden. Om de functionele test goed uit te kunnen voeren, moet de techniek wel al werken.

Stap 3: Zorg voor heldere communicatie

Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van het belang van het testtraject. Zeker ook leidinggevenden moeten het belang ervan inzien. De key-users moeten er bijvoorbeeld voldoende tijd voor vrij kunnen maken. Vertel de testers duidelijk wat je van ze verwacht. Bereid de testsessies voor door testscripts te maken, zodat je weet dat je testgegevens ontvangt over de zaken die je wilde testen. Laat de medewerkers echter gerust ook zelf wat ‘spelen’ met een applicatie in zoverre deze dat toelaat. Dit kan tot verrassende inzichten leiden en verkleint de kans op ‘blinde vlekken.’

Stap 4: Structureer de bevindingen

Testsessies bestaan in de praktijk vaak uit een dagdeel training over de nieuwe applicatie en een dagdeel testen. Tijdens de testsessies schrijven de testers op welke problemen ze hebben met een applicatie. De testcoördinator verzamelt alle bevindingen. Hij of zij haalt de dubbele bevindingen eruit en scheidt de eisen van de wensen. Belangrijk is daarbij duidelijk aan de gebruikers te vertellen wat je met hun opmerkingen gaat doen. Voorkom dat je verwachtingen wekt over de nieuwe applicatie die je niet waar gaat maken of pas veel later dan de livegang.

Stap 5: Verbeter en test opnieuw

De testcoördinator deelt de bevindingen van de testers met de partij die deze bevindingen gaat oplossen. In sommige gevallen is dit een eigen ICT-afdeling, maar vaak ook een externe leverancier. Maak duidelijke afspraken over de manier waarop die communicatie verloopt, wie de prioriteiten stelt en wie, waar de status bijhoudt. Als de (meeste) bevindingen zijn opgelost, vindt er een nieuwe testsessie plaats. Hierin wordt getest of de bevindingen uit de vorige testsessie naar tevredenheid zijn opgelost. Deze vervolgsessie kan ook met een kleinere groep gebruikers plaatsvinden. Via cycli van testen en maken kun je op een iteratieve manier werken aan oplossingen. Het is wel belangrijk dat deze iteraties een deadline hebben, zodat het niet eindeloos duurt voordat je in de productieomgeving de vruchten plukt van al je werk.

Spreek je dezelfde taal?

Houd verder voor het hele testtraject in de gaten of degenen die erbij betrokken zijn dezelfde taal spreken. Ben en blijf je ervan bewust dat wat voor een gebruiker een duidelijke opmerking lijkt te zijn, dit voor een IT-er niet hoeft te zijn, en visa versa. Ook de visie op gebruiksgemak kan drastisch verschillen. Een keertje extra klikken bijvoorbeeld om bij een bepaalde functionaliteit te kunnen, kost strikt genomen niet veel tijd. Het is echter gegarandeerd een bron van ergernis als je daar dagelijks tientallen keren mee wordt geconfronteerd. Met goede communicatie en korte lijnen tussen gebruikers en techneuten kun je veel misverstanden, problemen en ergernissen voorkomen.

Meer weten?

Stel je vraag aan Job. Of laat een bericht achter in de chat.

Consultant
Job Coenen
Als Consultant help ik overheden met verander- en procesmanagement. Daar ligt mijn kracht en passie. Ik stel overheidsprofessionals in staat hun werk optimaal te kunnen doen. Dit doe ik door de juiste vragen te stellen, hen een ander perspectief te bieden en medewerkers open te stellen voor nieuwe ontwikkelingen.
Pagina delen: