Home / Werkprocessen stroomlijnen / Gebruikersadoptieprogramma / Medewerkers motiveren te leren? Geef ze de regie!

Medewerkers motiveren te leren? Geef ze de regie!

Organisaties vinden het belangrijk dat medewerkers nieuwe kennis en vaardigheden leren. Bijvoorbeeld om de duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Maar in de waan van de dag lukt het niet altijd medewerkers voldoende te motiveren opleidingen te volgen. Door ze zelf de regie te geven over wat, wanneer en waar ze leren, kan dit flink verbeteren.

Ad-hoc leren

In de meeste organisaties volgen medewerkers een nieuwe opleiding als er nieuwe wet- en regelgeving komt of als er nieuwe computerprogramma’s worden geïntroduceerd. De afdeling P&O of de leidinggevenden melden de medewerkers dan voor zo’n opleiding aan. Kenmerkend is dat deze opleidingen worden gezien als iets extra’s naast het werk. In de agenda’s worden er hele dagdelen voor gereserveerd, waarop al het andere werk wordt stilgelegd. Medewerkers krijgen dan binnen een beperkte tijd nieuwe kennis en vaardigheden toegestopt.

Niet motiverend en niet effectief

Deze manier van opleiden werkt niet altijd even motiverend. Bijvoorbeeld omdat medewerkers door de relatief grote tijdsinvestering ineens in de knoei komen met hun dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast is deze manier van opleiden maar voor een deel effectief. Tijdens workshops bij de introductie van nieuwe software, een nieuwe versie van Office bijvoorbeeld, zijn medewerkers vooral geïnteresseerd in de vraag hoe ze met die nieuwe software kunnen blijven doen wat ze altijd al deden. De nieuwe mogelijkheden blijven onderbelicht.

Introductie nieuwe mogelijkheden

De voordelen van nieuwe software en apparaten liggen echter juist vaak in de nieuwe mogelijkheden die ze bieden. Daarom is het belangrijk dat medewerkers die mogelijkheden leren kennen en leren gebruiken. Het is echter onnatuurlijk te verwachten dat dit vooraf, via een opleiding van een dagdeel of twee, ineens lukt. Krijgt u thuis bijvoorbeeld een nieuwe smartphone? Dan ontdekt u stap voor stap wat die allemaal kan. Een vriend vertelt u hoe u er de beste foto’s mee maakt. Iemand anders wijst u op een handige app. En zelf ontdekt u een aantal handige functies als u op een rustig moment eindelijk de handleiding eens doorleest.

Leren als onderdeel van het werk

Leren gekoppeld aan projecten past dan ook niet meer zo goed in deze tijd. Zeker niet omdat we continu met veranderingen en nieuwe digitale middelen te maken hebben. Leren hoort veel meer onderdeel te zijn van ieders dagelijkse werkzaamheden. Bijvoorbeeld door op het moment dat u een factuur moet accorderen binnen het zaaksysteem, de instructievideo daarvoor te bekijken. Of door in een vrij uur vanwege een uitgevallen vergadering de nieuwe mogelijkheden van Teams of OneNote te bestuderen.

Zelf de regie

Belangrijk bij continu leren is dat medewerkers zelf kunnen inplannen wanneer ze wat bestuderen. En dat al het materiaal online beschikbaar is, bijvoorbeeld via een persoonlijke online leeromgeving. Dan kunnen ze ook op een thuiswerkdag een uurtje besteden aan het leren van de ins en outs van de nieuwe vakapplicatie. Bovendien kunnen ze dan zelf hun vorderingen in de gaten houden.

Samen leren en ontwikkelen

Als medewerkers zelf kunnen bepalen wat, waar en wanneer ze leren, is dat meestal een goede motivatie om met de eigen ontwikkeling aan de slag te blijven. Op het moment dat medewerkers hun vorderingen met elkaar delen en vergelijken, zal die motivatie alleen nog maar toenemen. Zeker als de hele organisatie het belang van samen leren en ontwikkelen blijft uitdragen. Bijvoorbeeld door medewerkers er iedere werkweek standaard tijd voor te geven. En door in zowel team-overleggen als functioneringsgesprekken aandacht te blijven schenken aan het belang van continu leren.

 

Wij delen kennis, tips en adviezen. Blijf op de hoogte.
Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Of volg ons op LinkedIn.

Aanbevolen berichten