Home / Werkprocessen stroomlijnen / Digitaal werken / Thuiswerken: Help, mijn collega’s verdwijnen onder de radar!

Thuiswerken: Help, mijn collega’s verdwijnen onder de radar!

Sinds maart is voor veel organisaties thuiswerken de norm. Dit maakt het voor iedereen lastiger bij te houden waar collega’s zich precies mee bezighouden. En hoe het met iedereen gaat. In deze blog lees je tips hoe je kunt voorkomen dat collega’s onder de radar verdwijnen.

Thuiswerkend onder de radar

Er zijn verschillende redenen waarom een collega onder de radar kan raken. Misschien blijft hij of zij van nature graag op de achtergrond. Thuiswerken versterkt deze eigenschap, omdat je zonder lichamelijke aanwezigheid letterlijk uit beeld bent. Anderzijds is het mogelijk dat een medewerker het vanwege thuiswerken lastig vindt om verantwoordelijkheden op zich te nemen. Doordat collega’s minder gemakkelijk snel benaderbaar zijn, kan iemand bang zijn er alleen voor komen te staan.

De koetjes en kalfjes verdwijnen

Sowieso is door het verplicht thuiswerken sinds maart het contact tussen collega’s een stuk minder vanzelfsprekend dan ervoor. Kwam je voorheen door de dag heen verschillende collega’s tegen en maakte je dan even snel een praatje, nu gaat bijna alles op afspraak. Dit maakt dat de groepsoverleggen en andere (video)belgesprekken voornamelijk een zakelijk karakter hebben. Het weekend of privé-onderwerpen komen minder aan bod.

Moeite doen voor sociale praatjes

Dit is voor de ene collega gemakkelijker dan voor de andere. Sommige collega’s schromen niet toch even de telefoon te pakken om bij te praten. Maar andere ervaren dat als onnatuurlijk en geven de voorkeur aan spontane ontmoetingen. Die laatste groep zal uit zichzelf een collega pas bellen als er iets dringends te bespreken valt en niet zozeer voor een sociaal praatje. En als ze het wel doen, moeten ze daarbij iedere keer over een flinke drempel heen. Dat kost veel extra energie.

De invloed van de organisatie

Hoe hoog de drempel voor medewerkers is elkaar even te bellen voor een sociaal praatje, hangt sterk af van de organisatie. Als leidinggevende kun je het medewerkers al een stuk gemakkelijker maken als je duidelijk communiceert dat je niet alleen de zakelijke, maar ook de sociale band belangrijk vindt. Vertel gewoon dat het misschien raar voelt om onder werktijd tien minuten met elkaar te bellen over privézorgen, wielerkoersen of goede tv-series, maar dat dit geen probleem is omdat daar in de pré-coronatijd bij de koffieautomaat ook tijd voor was. Het is essentieel voor teambuilding. En mensen hebben dat gewoon nodig om zich prettig te voelen.

5 tips voor leidinggevenden om collega’s in het zicht te houden

Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat alle medewerkers in je team zichtbaar blijven voor jou en elkaar? En dat praatjes over koetjes en kalfjes erbij blijven horen? We hebben vijf tips:

  1. Zorg dat je elke week contact hebt met al je medewerkers. Vraag hoe het met iemand gaat. Let erop dat iemand voldoende en afwisselend werk heeft. En dat hij of zij zich daarmee nuttig voelt. Let er wel op dat het geen controlerende of onnatuurlijke vorm aanneemt.
  2. Begeleid een medewerker die het lastig vindt om zichtbaar te zijn met thuiswerken. Maak dit bespreekbaar zonder hem of haar het gevoel te geven dat hij of zij gecontroleerd wordt. Geef aan diegene tips mee, bijvoorbeeld: spreek elke dag minimaal één collega.
  3. Stimuleer dat medewerkers tussen de werkzaamheden door elkaar actief opzoeken om met elkaar bij te praten. Stel bijvoorbeeld vaste online koffie-momenten voor op een dag, waarin niet (of zo min mogelijk) over werk wordt gesproken. Maak de groepjes niet te groot, vier personen is online al veel. En stimuleer dat de samenstelling van die groepjes wisselt door de week als er veel mensen in je team werken. Als medewerkers hiervoor hun mobiel gebruiken, kunnen ze ook een rondje lopen tijdens deze koffie-momenten.
  4. Organiseer week- of dagstarts. Het is belangrijk om te bekijken wat past bij jouw team. Het ene team heeft behoefte aan een dagelijkse start en bij een ander team past een wekelijks startgesprek beter. Zijn deze starts ongemakkelijk? Geef er dan structuur aan door van te voren een kleine opdracht mee te geven. Voorkom als leidinggevende dat altijd maar dezelfde mensen aan het woord zijn. Of dat jezelf het meest aan het woord bent.
  5. Organiseer met regelmaat een informeel evenement met bijvoorbeeld een pubquiz. Dit hoeft niet wekelijks te zijn, maar bijvoorbeeld iedere laatste vrijdag van de maand. Hierdoor zorg je voor binding in de groep op een informele manier.

PS Nog een leuke tip voor iedereen. Woon je dicht bij een familielid, vriend of collega die ook thuiswerkt? Maak dan eens samen een lunchwandeling.

Heb je vragen over deze blog? Neem dan contact op met Imke Lenkens: imke.lenkens@quarant.nl, 06 833 902 66.

 

Wij delen kennis, tips en adviezen. Blijf op de hoogte.
Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Of volg ons op LinkedIn.

Imke Lenkens
Imke Lenkens
Als consultant houd ik mij bezig met procesverbetering en verandermanagement. Ik zie het als een uitdaging en haal voldoening uit het verder brengen van organisaties en haar medewerkers, zodat zij hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld door processen efficiënter in te richten of medewerkers open te stellen voor nieuw ontwikkelingen. Voor meer informatie: 06 833 902 66
Lees meer blogs

Recente berichten