Home / Informatie managen / Datamigratie en -implementatie / 5 belangrijke stappen bij het testen van nieuwe applicaties

5 belangrijke stappen bij het testen van nieuwe applicaties

Als Quarant helpen we gemeenten bij het implementeren van applicaties en ICT-systemen, van zaaksysteem tot social intranet. Belangrijk onderdeel van zo’n implementatie is het testen van de nieuwe software. In deze blog leggen we uit waarom dit zo belangrijk is. En we vertellen u hoe u de basis legt voor een effectief testtraject.

Waarom is testen belangrijk?

Een nieuwe applicatie testen is belangrijk omdat u wilt voorkomen dat uw medewerkers gefrustreerd raken doordat een nieuwe applicatie technisch niet goed werkt, functioneel niet doet wat het zou moeten doen of dat medewerkers er niet goed mee kunnen werken. Testen heeft daarmee drie doelen:

  1. Bugs en errors uit een applicatie halen.
  2. Kijken of een applicatie voldoet aan uw wensen.
  3. Medewerkers vooraf kennis laten maken met een applicatie.

Testen is dus belangrijk. Maar hoe pakt u dit aan? Met de volgende vijf stappen legt u de basis voor een effectief testtraject.

Stap 1: Stel een testcoördinator aan

De testcoördinator is het gezicht van het testtraject. Daarmee is het voor iedereen duidelijk wie ze kunnen aanspreken als ze vragen of opmerkingen hebben over het traject. De testcoördinator regelt verder praktische zaken als:

  • voorbereiden testscenario’s
  • werven testers
  • begeleiden van testsessies
  • verwerken van testbevindingen uit de testsessies
  • bijdragen aan het oplossen van testbevindingen en terugkoppeling van die oplossingen naar medewerkers.

Stap 2: Werf testers

Applicaties worden doorgaans technisch en functioneel getest. Voor de technische test zijn ICT’ers of applicatiebeheerders nodig. Voor de functionele test kunt u het beste medewerkers inzetten die daadwerkelijk met de applicatie gaan werken (key-users). Het is belangrijk om deze groep te betrekken, omdat alleen zij echt kunnen beoordelen of het systeem goed aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden. Om de functionele test goed uit te kunnen voeren, moet de techniek wel al werken.

Stap 3: Zorg voor heldere communicatie

Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van het belang van het testtraject. Zeker ook leidinggevenden moeten het belang ervan inzien. De key-users moeten er bijvoorbeeld voldoende tijd voor vrij kunnen maken. Vertel de testers zelf duidelijk wat u van ze verwacht. Bereid de testsessies voor door testscripts te maken, zodat u weet dat u testgegevens ontvangt over de zaken die u wilde testen. Laat de medewerkers echter gerust ook zelf wat ‘spelen’ met een applicatie in zoverre deze dat toelaat. Dit kan tot verrassende inzichten leiden en verkleint de kans op ‘blinde vlekken.’

Stap 4: Structureer de bevindingen

Testsessies bestaan in de praktijk vaak uit een dagdeel training over de nieuwe applicatie en een dagdeel testen. Tijdens de testsessies schrijven de testers op welke problemen ze hebben met een applicatie. De testcoördinator verzamelt alle bevindingen. Hij of zij haalt de dubbele bevindingen eruit en scheidt de eisen van de wensen. Belangrijk is daarbij duidelijk aan de gebruikers te vertellen wat u met hun opmerkingen gaat doen. Voorkom dat u verwachtingen wekt over de nieuwe applicatie die u niet waar gaat maken of pas veel later dan de livegang.

Stap 5: Verbeter en test opnieuw

De testcoördinator deelt de bevindingen van de testers met de partij die deze bevindingen gaat oplossen. In sommige gevallen is dit een eigen ICT-afdeling, maar vaak ook een externe leverancier. Maak duidelijke afspraken over de manier waarop die communicatie verloopt, wie de prioriteiten stelt en wie, waar de status bijhoudt. Als de (meeste) bevindingen zijn opgelost, vindt er een nieuwe testsessie plaats. Hierin wordt getest of de bevindingen uit de vorige testsessie naar tevredenheid zijn opgelost. Deze vervolgsessie kan ook met een kleinere groep gebruikers plaatsvinden. Via cycli van testen en maken kunt u op een iteratieve manier werken aan oplossingen. Het is wel belangrijk dat deze iteraties een deadline hebben, zodat het niet eindeloos duurt voordat u in de productieomgeving de vruchten plukt van al uw werk.

Spreek dezelfde taal

Houd voor het hele testtraject in de gaten of degenen die erbij betrokken zijn dezelfde taal spreken. Ben en blijf u ervan bewust dat wat voor een gebruiker een duidelijke opmerking lijkt te zijn, dit voor een IT-er niet hoeft te zijn, en visa versa . Ook de visie op gebruiksgemak kan drastisch verschillen. Een keertje extra klikken bijvoorbeeld om bij een bepaalde functionaliteit te kunnen, kost strikt genomen niet veel tijd. Het is echter gegarandeerd een bron van ergernis als u daar dagelijks tientallen keren mee wordt geconfronteerd. Met goede communicatie en korte lijnen tussen gebruikers en techneuten kunt u veel misverstanden, problemen en ergernissen voorkomen.

 

Wij delen kennis, tips en adviezen. Blijf op de hoogte.
Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Of volg ons op LinkedIn.

Imke Lenkens
Imke Lenkens
Na het afronden van mijn studie heb ik ervoor gekozen om me te richten op informatie- en verandermanagement. Graag wil ik veel leren in de praktijk. Processen efficiënter maken, het uitrollen van beleidsplannen en inzetten van initiatieven van medewerkers of klanten op de juiste plek in de organisatie zijn mijn uitdagingen. 06 110 812 70

Aanbevolen berichten

Neem contact met ons op

Wilt u meer informatie of heeft u vragen over onze diensten? Wij denken graag met u mee.